اثرات کارکرد بر میزان لقی داخلی بیرینگ
دلایل وجود لقی داخلی بیرینگها
همه بیرینگ ها از هر نوع و اندازه دارای مقدار لقی مجاز ( استاندارد ) مطابق جنرال کاتالوگ سازنده میباشند. بیرینگها بر اثر کارکرد و غلتش المانهای چرخنده بر روی هم مثل رینگ داخل بر روی ساچمه یا رولر و المانهای چرخنده بر روی المانهای ثابت مثل رولر و ساچمه بر روی رینگ خارجی دچار سایش سطوح و بر اثر آن خستگی سطح فولاد و نیز لهیدگی های سطحی میگردد. بر اثر موارد ذکر شده مقدار لقی بیرینگ تغییر میکند. با توجه به کارکرد بلبیرینگ کلاس لقی میتواند دچار تغییر گشته و یا ثابت بماند. این نکات برای شرکتها و کارخانه جات صنعتی که دارای تعداد زیادی بیرینگ هستند بسیار مفید میباشد. البته در ادامه دلایل وجود لقی داخلی بیرینگ ها برای انواع بلبرینگها و رولبرینگ ها و انواع دیگر حتی از انواع نوردی آورده شده است.
در بیرینگهای مختلف از قبیل بالبیرینگ Ball bearing ، رولر بیرینگ Roller Bearing ، سیلندریکال Cylinderical ، کف گرد Trust Bearing و … میزان لقی داخلی متفاوت است.
بنا بر نوع بیرینگ و پس از هر بار دمونتاژ بیرینگ از روی تجهیز جهت بررسی و سرویس تجهیزات دیگر ، نیاز است که بیرینگ جهت تعمیر و بازسازی و سرویس ارسال گردد . با این کار عمر بیرینگ افزایش چشمگیری خواهد داشت . البته بنا به نوع بیرینگ امکان انجام تعمیر و بازسازی تا چند مرحله نیز روی برینگ وجود دارد.
انواع لقی داخلی بیرینگ
کلاس لقی بیرینگ مطابق جدوال استاندارد برای بیرینگهای مختلف از جمله بیرینگ اسفریکال و یا مخروطی 2 و یا 4 ردیفه تعریف شده است. پس از اندازه گیری و ثبت میزان لقی داخلی و با مراجعه به جداول میتوان وضعیت کنونی بیرینگ ها را رصد کرد. در صورت تغییر کلاس بیرینگ ، حتما باید بیرینگ تعویض گردد. البته بیرینگ کارکرده نیز میتواند جهت بازسازی به محل این شرکت ارسال گردد.
و در صورت عدم تغییر کلاس نیز پس از مشورت با کارشناسان این شرکت در صورتیکه بیرینگ نیاز به بازسازی و نو شدن دارد باید برای بازسازی و اصلاح ارسال گردد. در غیر این صورت میتوان جهت ادامه فعالیت از آن استفاده نمود.
نحوه کارکرد لقی داخلی بیرینگ
با افزایش مقدار لقی داخلی بیرینگ تعداد رولر یا ساچمه درگیر کم شده سطح لود زون کاهش میابد و در نتیجه مقدار فشار وارده بر واحد سطح افزایش یافته ، توان بیرینگ کاهش و خستگی و سایش افزایش یافته و بیرینگ بصورت تصاعدی با سرعت بیشتری افزایش میابد.
در بیرینگ های مخروطی 2 و 4 ردیفه با توجه به اینکه در هر حالتی لقی داخلی قابل کنترل و تنظیم است ، بهتر است پس از هر بار بازکردن بیرینگ ( مخصوصا بیرینگهای نوردی که فشار و بار زیادی را تحمل مینمایند ) برای تعمیر و بازسازی ارسال گردند چرا که به این روش و مطابق مشاهدات بعضا تا 4 و 5 بار هم قابل استفاده به میزان یک عمر کاری دیگر بوده اند یعنی یک بیرینگ که در شرایط عادی عمر ثابتی دارد در شرایط بازسازی عمری تا 5 برابر خواهد داشت و این در کاهش هزینه های خرید بسیار مفید خواهد بود.
اما در سایر انواع بیرینگ باید پس از هر دوره استفاده و بازنمودن بیرینگ برای بررسی های بیشتر کارشناسی و احتمالا بازسازی و اصلاح به این شرکت ارسال شود تا در صورت نیاز به بازسازی ، عملیات مربوطه انجام گردد و در صورت اسقاط شدن بیرینگ از المانهای آنها بعنوان یدکی نگهداری و در زمان نیاز استفاده گردد.
انتخاب صحیح میزان لقی داخلی بیرینگ
در موتور ها و فن ها و تجهیزاتی که با دور و سرعت زیاد دوران مینمایند ، افزایش لقی باعث ایجاد ارتعاش ( ویبره ) میگردد . ولی در تجهیزاتی مانند رول ( غلتک ) های حمل مواد و یا اسلبهای فولادی تاثیر چندانی در کارکرد صحیح آن ها نخواهد گذاشت.
انتخاب اولیه صحیح کلاس بیرینگ باعث کاهش خرابی خواهد بود. بعنوان مثال کلاس های لقی پایین ( با لقی کم ) برای تجهیزات و مکانهایی که با دمای بالا کار میکنند میتواند سبب صدمه به ماشین آلات و تجهیزات گردد ضمن اینکه حتی برای تجهیزاتی که خنک کاری ندارند نیز میتواند باعث افزایش دمای بیرینگ شده و زود تر به بیرینگ آسیب برساند. و برعکس کلاس لقی بالا ( با لقی زیاد ) برای برخی تجهیزات با دور بالا سبب ایجاد ارتعاش خواهد شد.
در زیر نحوه صحیح اندازه گیری لقی بیرینگ های اسفریکال Spherical Roller Bearing بعنوان نمونه آورده شده است.
Radial Internal Clearance of Spherical Roller Bearings
برای اطلاع از جداول بیشتر در زمینه روانکار lubrication و یا لقی داخلی internal clearance اینجا را کلیک کنید
بازم درمورد این موضع مطلب بزارین
Also ѵisіt my page اتصالات سیم بکسل