خرابی ترک – Cracks bearing
خرابی ترک Crack failure اغلب در سطوح غلتش ( raceway ) اتفاق میافتد ولی در لبه های رینگ ها و در سطوح انتهای رولر ها و همچنین در قفسه ها نیز رخ میدهد. شناخت عوامل ایجاد و برطرف کردن به موقع آنها و یا جلوگیری از عوامل ایجاد میتواند هزینه های تعمیراتی را کاهش دهد.ترک هایی که در raceway رینگها یا المانهای غلتان ( رولرها و ساچمه ها ) ایجاد میگردد و ادامه استفاده تحت این شرایط ، منجر به بزرگتر شدن و گسترش ترکها و یا شکستگی میشود.
ترکها در چه نقاطی از بیرینگ بوجود می آیند؟
ترک ها بیشتر در سطوح غلتش Raceways یعنی روی رینگها و المانها همانند رولر ها و ساچمه ها و نیز بر روی لبه های رینگ که با رولر در تماس سایشی قرار دارد و یا در لبه خارجی رینگ که با قطعات مجاور در تماس است و نیز ممکن است در قفسه هم رخ دهند.
ادامه کار در شرایط موجود با وجود ترکهای ریز میکروسکوپیک در سطوح یاد شده باعث عمیق شدن ترکها و گسترش آنها میشود. درصورتیکه به موقع ترکها شناسایی و اقدامات لازم در خصوص برطرف نمودن آنها صورت پذیرد و عوامل ایجاد نیز حذف گردند ، میشود هزینه های تعمیراتی و جاری را کاهش داد.
عوامل ایجاد ترک در بیرینگ:
1-
- تداخل بیش از حد ( کمبود لقی داخلی بیش از حد )
- بار بیش از حد و بارهای لحظه ای ( بارهای محوری و یا شعاعی بیش از حد و یا shock load که معمولا در هنگام مونتاژ رخ میدهد و یا در نتیجه انتخاب غلط بیرینگ بوجود می آید )
- پیشرفت پوسته پوسته شدن ( Flaking failure )
- گرمای تولید شده و مذاب ایجاد شده ناشی از تماس بین قطعات مونتاژی و رینگها ( در مواقع امکان دارد به دلیل روانکاری نامناسب تماس بین المانها رخ دهد و المانها بجای اینکه بر روی فیلم روغن بغلتند بر روی هم غلتیده و تماس مستقیم داشته باشند که باعث تولید گرما و مذابهای میکروسکوپیک خواهد شد . در این نقاط به علت ایجاد تنشهای حرارتی ، تمرکز تنش رخ داده و مستعد بوجود آمدن ترک میگردند)
- تولید گرما به دلیل خزش یا سر خوردن ( به هنگام اعمال بار نامناسب و یا استفاده از روانکار نامناسب و یا تیپ نامناسب بیرینگ و یا در لبه های رینگ ها که با کناره های رولر ها در تماسند ، سرخوردن المانهای غلتان مثل رولر ها بر روی رینگ ها رخ دهد که خود باعث ایجاد گرما و تمرکز تنشهای حرارتی و ایجاد ترک خواهد شد )
2-
- ضعف زاویه شافت مخروطی ( در صورتیکه بیرینگ های مخروطی روی شافتهایی با زاویه نامناسب قرار گیرند ، با اعمالی بر روی بیرینگ بجای گسترش بصورت صفحه ای ، بصورت خطی منتقل شده لذا بار در موضع افزایش داشته باعث overload و در نتیجه overheat و سپس تمرکز تنش حرارتی و ایجاد ترک میگردد)
- ضعف استوانه ای شافت ( در صورتیکه شافت در خاصیت استوانه ای بودن ضعف داشته باشد یعنی cylindrical نبوده و بیضوی Oval باشد نیز با توزیع خطی یافته و در مقطع overload و سپس overheat میگردد. که خود باعث تمرکز تنش حرارتی و ترک میگردد )
- تداخل پخ گوشه رینگ با پخ گوشه شافت ( این مورد هنگامیکه پخ شافت از رینگ بزرگتر باشد از 2 جنبه اتفاق می افتد : اول اینکه باعث میگردد که لبه رینگ بدون پشتیبان و تکیه گاه باشد و لذا قادر به انتقال بارهای محوری وارده به لبه رینگ به تکیه گاه نباشد که خود باعث خرابی شکستگی لبه خواهد گردید و دوم اینکه رینگ بطور کامل بر روی شافت نشیمن گاه نداشته باشد که این مورد مشابه عدم زاویه صحیح شافت و یا عدم دایروی بودن شافت میگردد)
راه حل برطرف کردن خرابی ها:
- اصلاح تداخلات ( اصلاح انطباقات بین شافت و بیرینگ و یا بیرینگ و هوزینگ و نیز اصلاح لقی داخلی بیرینگ متناسب با تایپ بیرینگ انتخابی )
- کنترل شرایط اعمال بار ( در صورت امکان کاهش بارهای اضافی و حذف بارهای لحظه ای و یا تغییر بیرینگ و اصلاح تایپ بیرینگ بر مبنای بارهای موجود )
- بهبود روش نصب ( استفاده از تجهیزات مناسب نصب همانند هیتر القایی و یا ابزار مونتاژ به جای استفاده از ضربه )
- استفاده از شافت با شکل مناسب ( اصلاح دایروی بودن شافت و یا اصلاح زاویه مخروط در شافتهای مخروطی )
روشهای تشخیص ترک در بیرینگ چیست؟
ترک باعث گسترش خرابی بیرینگ خواهد شد؟
آیا ترک crack در چه نوع و تایپ بیرینگ رخ میدهد؟
آیا خرابی ترک crack failure در رینگ داخلی بیرینگ کاری و پشتیبان غلتکهای نورد هم رخ میدهد؟
روش اصلاح ترک روی بلبرینگ چیست؟
1 thought on “خرابی ترک – Cracks bearing”