سایش بیرینگ

سایش یک عامل خرابی بیرینگ-Wear

خرابی بیرینگ عوامل زیادی دارد . یکی از این عوامل سایش Wear است. سایش ، یعنی زوال و خرابی سطح در اثر اصطکاک و سر خوردن روی هم که بیشتر بین سطوح raceway ، المانهای غلتان ، سطح رولرها ، پیشانی لبه رینگ و پاکت قفسه ها رخ میدهد. سایش خود به چند دسته بر اساس نوع و نحوه پیدایش تقسیم میگردد.

پس از دلایل بوجود آمدن سایش میتوان به ورود ذرات ، پیشروی زنگ زدگی و خوردگی الکتریکی ، روانکاری ضعیف ، سر خوردن بخاطر حرکت نامنظم المانهای غلتان اشاره کرد.

البته با دانستن این موارد میتوان راه حل های کلی نیز برای سایش ارایه نمود که میتوان بهبود مکانیزم آب بندی ، تمیزکاری هوزینگ ، فیلتراسیون کامل روغن روانکار ، کنترل روانکار و روشهای روانکاری ، جلوگیری و کنترل misalignment را نام برد.

اما بطور دقیقتر موارد در زیر بررسی و ارایه میگردند.

سایش بر اثر ذرات ساینده

در موارد نرمال سایش در Rolling Bearing قابل چشم پوشی است. سایش ممکن است بر اثر ورود ذرات خارجی به داخل محیط بیرینگ و یا روانکاری نامطلوب بوجود آید. ویربراسیون یا ارتعاش و لرزش نیز باعث سایش خواهد شد. ذرات ساینده کوچک ، همانند رنده و یا شلاق بر روی سطوح غلتان المانهای غلتنده باعث سایش میگردند.

ظاهر شکل فرسایش: لهیدگیهای میکروسکوپیک در اطراف مسیر غلتش المانها و روی المانهای غلتنده ، رنگ کدرتر از اطراف و سطوح فرسوده

دلایل سایش: عدم تمیزی هنگام مونتاژ و هنگام کار ، آب بندی نامناسب ، روانکار آغشته به ذرات فرسوده شده قفسه برنجی

راهکار هاییکه میتوان برای جلوگیری از سایش انجام داد: از بسته بندی خارج نکردن بیرینگ تا قبل از اطمینان از تمیزی محیط و ابزار تا هنگام مونتاژ ، کنترل عملکردی و چک آب بندها قبل از استفاده ، استفاده از گیریس نو و تمیز بوسیله نیپلهای مخصوص ، فیلتراسیون روغن روانکار.

سایش بر اثر روانکاری ناکافی

هنگامیکه روانکار به میزان لازم وجود ندارد و یا روانکار ( روغن و یا گیریس ) خاصیت خود را از دست داده اند ، فیلم روانکار نمیتواند اثر تحمل ظرفیتهای زیاد را داشته باشد پس فلز روی فلز و درنتیجه المانهای غلتشی روی مسیر حرکت بر روی هم حرکت خواهند داشت بدون هیچگونه فیلم روغنی در بین آنها. در نتیجه دقیقا همان رفتاری را که هنگام لپینگ رخ میدهد خواهد داشت.قله های میکروسکوپیک که در ،فرآیند تولید بوجود آمده اند از بین رفته و در همین زمان اثر “خروج از کروی بودن ” بدست میدهد. این باعث تولید متغیری با نام آینوی ( شبیه آینه ) بودن میشود.

برعکس میزان زیاد روانکار نیز باعث گرم شدن بیرینگ و در نتیجه نرم شدن سطوح سخت شده و نهایتا تغییر رنگ سطوح به آبی و یا قهوه ای میگردد.

ظاهر: کدر شدن ، مکررا شبیه آینه شدن سطوح و سپس تغییر رنگ به آبی و قهوه ای

علت: روانکار به کندی و به تدریج مورد استفاده قرار گیرد و یا بسیار زیاد در داخل بیرینگ شارژ شود

راهکارها: کنترل مسیرهای ورودی روانکار ، روانکاری مکرر و بیشتر

نمونه های خرابی بر اثر سایش

حفره های ایجاد شده بر اثر جریان الکتریکی و شکل موجی بوجود آمده بر روی رینگ داخلی بیرینگ سیلندریکال – سایش بیرینگ – مانا تجارت سروش
وجود لرزش در بیرینگ به هنگام ایستایی بیرینگ باعث سایش گردیده – سایش بیرینگ – مانا تجارت سروش
وجود سایش و ایجاد فرسایش روی رینگ خارجی بیرینگ مخروطی taper roller bearing بدلیل بار بیش از حد به هنگام ایستایی بیرینگ – سایش بیرینگ – مانا تجارت سروش
پیشرفت فرسایش بدلیل بار بیش از حد به هنگام ایستایی بر روی رولرهای بیرینگ مخروطی Taper roller bearing – سایش بیرینگ – مانا تجارت سروش

انواع خرابی بیرینگ چیست؟

راهکارهای کاهش خرابی بالبیرینگ چیست

روشهای کنترل و جلوگیری از افزایش خرابی failure رولبیرینگ چیست؟

راههای شناسایی انواع خرابی بلبیرینگ اسفریکال کدامند؟

1 thought on “سایش یک عامل خرابی بیرینگ-Wear

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *