اسلیو بیرینگ

طراحی-ساخت و تعمیر اسلو بیرینگ

5/5 - (1 امتیاز)

مشخصات اسلوبرینگ

اسلو بیرینگ ها ، به بیرینگ های با قطر زیاد نسبت به ضخامت و عرض آن گفته میشود که عموما دارای یک با دو ردیف ساچمه و یا یک تا سه ردیف رولر ( که یک ردیفه ، دو ردیفه و سه ردیفه اطلاق میگردد )در داخل آن و نیز دنده داخل یا دنده خارج ( چرخدنده برای چرخش بیرینگ بوسیله متحرک ) میباشد. اسلوبرینگ ها بدلیل قطر زیادشان معمولا با سرعت کمتری نسبت به برینگهای دیگر چرخش میکند. اکثر این برینگ های اسلیو بوسیله گیریس روانکاری میگردند ولی بعضی از بیرینگ ها نیز به واسطه نوع نیازشان با روغن روانکاری میگردد.

کاربردها

کاربرد این نوع از بیرینگ ها برای چرخش انواع درام ، غلتک ، شافت ، کوره دوار ، ریکلایمر در صنایع فولادی ، کلاریفایر در صنایع فاضلاب ، تجهیزات تیلتینگ یا چرخان یا برگردان ، لدل تارت یا برج پاتیل چرخان ، روتور و بدنه توربینهای بادی ( wind turbine ) و …در کارخانه ها و جرثقیل ، تاور کرین ، بیل مکانیکی و سایر تجهیزات دوار میباشد.برای انتخاب ، خرید ، فروش ، تامین ، ساخت ، تعمیر ، نگهداری ، تهیه برنامه نت ، روشهای روانکاری و استانداردهای مربوطه میتوانید با ما مشورت کنید.

کنترل و بازرسی

برای جلوگیری از ایجاد خرابی های جبران ناپذیر نیاز است که اسلوبیرینگ تحت نگهداری و سرویس دوره ای قرار گیرد. با توجه به مدارک فنی که پیوست تجهیزات و یا قطعات میباشد نحوه نگهداری نشان داده شده است . اما باید به یاد داشت که همیشه نظافت سطوح و حتی شستشوی آنها ، کنترل نحوه روانکاری ، میزان روانکاری ، بررسی وضعیت آب بند و گردگیر و کنترل و بازرسی لقی اسلیو برینگ بسیار اهمیت دارد و بطور ویژه در زمان خود باید انجام گردد. این کار بطور چشمگیری میزان خرابی بیرینگ را کاهش خواهد داد.

اندازه گیری ابعاد خارجی بیرینگ و کنترل میزان لقی داخلی مجاز اسلیوبیرینگ- مانا تجارت سروش
کنترل میزان لقی داخلی بیرینگ – مانا تجارت سروش – Inspection internal clearance

نیاز به سرویس و نگهداری

عموما کلیه قطعات و ماشین آلات برای استفاده مداوم و افزایش عمر کاری نیاز به نگهداری و سرویس دارند. یعنی هر از گاهی بنا بر نوع و میزان کار ، بازرسی ، بررسی و سرویس گردند. اینکار در اسلوبرینگ ها بصورت بررسی سطوح غلتش ، المانهای غلتان ، آب بندها ، فاصله اندازها و درگاههای ورودی روانکار ، سطوح چرخدنده ها میباشد.

البته حتی امکان دارد اسلو بیرینگ به عنوان قطعه یدکی چند سال در انبار بوده باشد که باعث میشود قبل از استفاده نیاز به بازرسی و سرویس داشته باشد ( بخاطر وجود رطوبت در هوا امکان زنگ زدگی داخلی و بر روی سطوح مجاور با روانکار یا گیریس بوجود آمده باشد که میتواند باعث کاهش عمر اسلیو برینگ گردد) .

گاهی اوقات فقط با تعویض آب بند و استفاده از آب بند نو میتوان به افزایش عمر بیرینگ کمک فراوان کرد. آب بندها پس از مدتی خاصیت خود را از دست داده ، خروج روانکار و ورود آلودگی را سبب میشوند که همین موارد باعث خرابیهای فراوان میگردند.

اجرای روانکاری با گیریس پس از سرویس اسلوبرینگ- مانا تجارت سروش

تعمیر و بازسازی

در صورت مشاهده خرابی و یا عیوب ظاهری در سطوح غلتش و یا دنده ها ، اسلو برینگ نیاز به اصلاح آن عیب دارد . اصلاح عیوب بسته به نوع خرابی و میزان و مقدار عیوب متفاوت میباشد. هر یک از اصلاحات با استانداردهای مربوطه صورت میگیرد. روش اصلاح برای هر عیب متفاوت میباشد. البته کلیه اصلاحات در حد کمتر از صدم میلیمتر صورت میگیرد ( میکرومتر) چراکه اگر بیشتر از این میزان اصلاحات انجام شود میتواند باعث افزایش لقی داخلی مجاز Internal clearance و کاهش راندمان و افزایش خرابیهای اسلو بیرینگ گردد.

خرابی ایجاد شده بر اثر عدم روانکاری مناسب و ایجاد ترکهای میکروسکوپیک ناشی از خستگی در محل غلتش ساچمه – مانا تجارت سروش

روش انجام اصلاحات

در شرکت دانش بنیان مانا تجارت سروش پس از بازرسی و بررسی اولیه اسلیو برینگ ، میزان ، مقدار و مکان وقوع عیوب مشخص میگردد و نوع اصلاح برنامه ریزی میگردد. سپس وارد چرخه تعمیر و بازسازی شده و پس از انجام فرآیندهای تعمیراتی ، بررسیها وکنترل های اولیه انجام شده و سپس بیرینگ آغشته به مواد نگهدارنده و بسته بندی و قابل ارسال خواهد شد.

نمونه ای از انجام اصلاحات غیر تخصصی و آسیب رساندن به المانها و اجزای اسلوبرینگ-مانا تجارت سروش

هزینه تعمیرات

با توجه به اینکه فرآیند اصلاحات تخصصی میباشد و نیاز به دانش کافی دارد و با استفاده از المانهای موجود صورت میپذیرد ، هزینه اصلاح و تعمیر و بازسازی متغیر بین 10تا 35 % اسلیوبرینگ نو خواهد بود. البته هزینه در ابتدا اعلام میگردد و بهره بردار برای انجام آن تصمیم خواهد گرفت.

زمان تعمیر و بازسازی

مدت زمان انجام این فرآیند به مراتب کمتر از زمان ساخت یک اسلوبرینگ نو میباشد لذا بازگشت به چرخه کاری و تولید بسیار سریعتر میباشد.

آلودگی محیط زیست

با توجه به اینکه برای تولید هر یک از المانهای اسلوبیرینگ ها نیاز به مواد اولیه فولادی ، برنجی ، لاستیکی و … دارد ، آلودگی زیادی بوجود خواهد آمد. بازسازی به جهت عدم استفاده از المان نو و یا استفاده محدود میتواند به کاهش آلودگی زیست محیطی کمک کند.

ساخت اسلیو بیرینگ

البته پس از انجام تمام این مراحل ، در صورتیکه خرابی اسلوبرینگ به حدی باشد که قابلیت بازسازی نداشته باشد ، بسته به شرایط کاری میتوان سفارش ساخت صادر نمود تا در کوتاهترین زمان ممکن آماده و تحویل گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

1 thought on “طراحی-ساخت و تعمیر اسلو بیرینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *