خرابی لایه ای شدن-Peeling bearing
با توجه به خرابی های موجود برای بیرینگ ، Peeling یا لایه ای شدن یکی از خرابیهای رایج در انواع بیرینگ ها میباشد. این عیب هم میتواند در داخل بیرینگ و raceway و هم در سطوح خارجی رینگها بوجود آید.
نمای این خرابی:
لکه های کدر یا ابری شکل که با سایش کم در امتداد سطح raceway مشاهده میشوند. از این لکه های کدر ، ترکهای باریکی به اندازه 5 تا 10 میکرون به سمت داخل سطح بوجود می آیند. ذارت کوچک میکرونی وارد این ترکها شده و پوسته پوسته شدن های جزیی بطور گسترده بر روی سطح رخ میدهد.

دلایل بوجود آمدن خرابی Peeling:
- روانکار و روانکاری نامناسب
- آب بندی نامناسب و ورود ذرات به داخل بیرینگ
- ورود ذارت به داخل روانکار
- سطح خشن شده بدلیل روانکاری ضعیف
- زبری سطح در قسمت غلتان یا همان المانهای غلتشی


راهکارهای مقابله با Peeling:
- انتخاب روانکار مناسب و اصلاح روش روانکاری
- بهبود مکانیزم آب بندی و فیلترینگ روانکار و جلوگیری از ورود ذرات به داخل بیرینگ و روانکار
- بهبود و اصلاح کیفیت سطح تماس غلتش ( raceway) با استفاده از بازسازی به موقع بیرینگ
همانطور که گفته شد در صورت ارسال بیرینگ های کارکرده ( که بازرسی اولیه چشمی ) وجود این خرابی را نشان میدهد ، برای بازسازی و تعمیر بیرینگ ، میتوان از پیشرفت خرابی و عیوب بر روی سطوح بیرینگ جلوگیری نمود.
کلیه اطلاعات بصورت فیلم قابل مشاهده است
خرابی بیرینگ چگونه رخ میدهد؟
خرابی لایه ای چیست؟
راه های جلوگیری از پیشرفت خرابی بیرینگ چیست؟
1 thought on “خرابی لایه ای شدن-Peeling bearing”